World Photography Day + fotowedstrijd

Op World Photography Day vieren we de kracht van fotografie: om te verbinden, te inspireren en te laten voelen wat niet in woorden omgeschreven kan worden. Ter gelegenheid van deze dag tonen we 10 foto’s uit onze collectie die wereldburgerschap uitdragen. Ook nodigen we jou uit om jouw lens op de wereld te delen. 

Lees hieronder hoe je meedoet aan de fotowedstrijd en raak geïnspireerd door onze collectie.

Fotowedstrijd 2025: win een digitale publicatie!

Een wereldburger zijn: wat betekent dat voor jou? 

Laat het zien in een beeld dat raakt. Dat kan van alles zijn: een vastgelegd moment van oprechte verbinding tussen mensen, een uiting van solidariteit of een foto waarin vreugde en vrijheid wordt gevierd.Voor Wereldmuseum betekent wereldburgerschap: nieuwsgierig zijn naar de wereld om je heen, openstaan voor verschillende perspectieven en de ander met een open blik en empathie benaderen.

Interpreteer wereldburgerschap op jouw manier, deel jouw foto en maak kans op een digitale publicatie op onze online kanalen én twee entreekaartjes voor Wereldmuseum.

hero
Julia”. 2018. © Cara Romero. Archival Photograph. 50" x 40

Hoe doe je mee?

Iedereen kan meedoen! Bekijk hier wel de voorwaarden. Door deelname ga je hiermee akkoord. 

  • Deel je foto in een bestandstype .jpg of .png met een zo hoog mogelijke resolutie
  • Geef je foto een titel en korte uitleg (max 100 woorden). Vermeld je naam en optioneel social media handles.
  • Stuur je foto vóór 12 augustus 2025 in naar webteam@wereldmuseum.nl met onderwerpregel ''Inzending World Photo Day''.

De tien winnaars worden bekendgemaakt op World Photo Day, 19 augustus 2025. Dit gebeurt persoonlijk via de mail en op de online kanalen van Wereldmuseum. 

Raak geïnspireerd: Wereldburgerschap in onze collectie

Elke foto vertelt een eigen verhaal van wereldburgerschap – over solidariteit, strijd, vrijheid of (on)rechtvaardigheid. Door welke lens kijk jij? 

 Ayiti door Nicola Lo Calzo, TM-6507-1
2013, Haïti, 80 × 80cm

#1 Ayiti door Nicola Lo Calzo

Levende herinnering aan strijd, trots en hoop

Fotograaf en onderzoeker Nicola Lo Calzo onderzoekt in zijn serie Ayiti (2013) hoe de herinnering aan de Haïtiaanse slavenopstand voortleeft in het Haïti van vandaag. In 1791 kwamen tot slaaf gemaakten in de Franse kolonie Saint-Domingue (nu Haïti) in opstand. Geïnspireerd door de Franse Revolutie eisten zij vrijheid en gelijkheid. De slavenopstand leidde in 1804 tot de oprichting van de eerste zwarte republiek — een mijlpaal die in Europa nauwelijks bekend is, maar een bron van trots vormt voor Haïti en de Afrikaanse diaspora.

Deze foto toont een optreden van de Mouvement pour la Réussite de l'Image des Héros de l'Indépendance d'Haïti, een populair initiatief dat erop gericht is de helden van de revolutie opnieuw tot leven te wekken. Op de foto staan Destiné Jean Marcellus (als leider Jean-Jacques Dessalines) en Adrien (als kolonel Marcadieu) afgebeeld. Sinds 2006 reizen zij met een groep jongeren door Haïti. Met optredens en toespraken willen ze kansarme jongeren inspireren met de geschiedenis van de revolutie. Door de veiligheidscrisis in Haïti zijn de meeste activiteiten momenteel opgeschort.

Nu te zien in Onze Koloniale Erfenis

Seguimos resistiendo’’ (We blijven ons verzetten) door Yazminne Pérez
2021, Wol op papier, 10x15 cm. Met dank aan Yazminne Pérez & Colectivo GUIAS

#2 ‘’Seguimos resistiendo’’ (We blijven ons verzetten) door Yazminne Pérez

Dochter van Cacique Inacayal

Kunstenaar Yazminne Pérez combineert fotografie en borduurwerk op een krachtige manier. Sinds 2019 bewerkt zij historische portretten van inheemse Mapuche vertegenwoordigers uit het huidige Argentinië. Ze koos deze beelden vanwege de beladen geschiedenis die ze dragen. Tijdens de kolonisatie werden sommige van deze vertegenwoordigers gearresteerd en gedwongen tentoongesteld in het Museo de La Plata in Buenos Aires. 

Met haar borduurpatronen en Spaanse tekst reflecteert Pérez op de koloniale erfenis die diepe sporen naliet bij inheemse volken. Tegelijk transformeert ze de foto’s tot daden van cultureel verzet. De rode steken, geïnspireerd op Mapuche-textiel – tegelijk pijnlijk en helend – geven deze portretten hun menselijkheid terug.

Self-Portrait door Hélène Akouavi Amouzou
2009, België. Met dank aan: Mondriaan Fonds © Hélène Akouavi Amouzou.

#3 Self-Portrait door Hélène Akouavi Amouzou

Een visueel dagboek van een vluchteling in Europa

Dit is een zelfportret van de Togolese fotografe Hélène Akouavi Amouzou. De foto is deel van een serie die zij maakte in een periode waarin zij als vluchteling illegaal in België verbleef, in afwachting van een verblijfsvergunning. Als een visueel dagboek weerspiegelt de foto Amouzou’s ervaring van haar onzekere status en ontheeming. 

Door gebruik te maken van beweging en dubbele belichting verschijnt zij nooit scherp of volledig in beeld, maar wekt zij de indruk van een schim of schaduw van zichzelf. Zo creërt de foto de indruk van een persoon die niet gezien mag worden of er eigenlijk niet mag zijn. Het gescheurde behang op de achtergrond versterkt het gevoel van kwetsbaarheid. De lege koffer is een symbool voor het gevoel geen thuis te hebben. Met deze foto vertelt Amouzou een intiem en persoonlijk verhaal, en creëert zij tegelijkertijd een krachtig en aangrijpend beeld dat staat voor het grotere verhaal van vluchtelingen in Europa.

Lees meer over Hélène Akouavi Amouzou en haar fotoserie hier.

Julia”. 2018. © Cara Romero. Archival Photograph. 50" x 40
Julia”. 2018. © Cara Romero. Archival Photograph. 50" x 40

#4 First American Girl Julia door Cara Romero

Eerbetoon aan inheemse kracht en creativiteit

Deze foto uit de fotoserie First American Girls is gemaakt door Cara Romero, een inheemse Amerikaanse fotograaf van de Chemehuevi (Californië). Romero maakte portretten van vriendinnen en familieleden die de waarde en schoonheid van de cultuur van hun grootouders willen eren. Op de foto van familielid Julia Romero, wordt zij omringd door ontwerpen die voor haar een emotionele waarde hebben en ook verwijzen naar haar Pueblo-erfgoed,  bijvoorbeeld de manden en blauwe maïs van haar grootmoeder, de trommel en keramiek van haar ooms. De fotograaf beeldt haar af als een actiefiguur, in een poging om popcultuur en traditie samen te mengen en een krachtig, stoutmoedig beeld van inheemse vrouwen. 

Cara Romero: "Met de serie First American Girls wilde ik poppen en/of actiefiguren maken die onze cultuur, schoonheid en diversiteit als inheems-Amerikaanse vrouwen weerspiegelen. Eén die aandacht besteedt aan alle details, historische nauwkeurigheid en accessoires... Het is zeker een doel van mij om doordachte inhoud te creëren die mensen laat nadenken over vooroordelen over inheems Amerika, die percepties uitdaagt, die meerdere verhalen creëert, die allemaal voortkomen uit een plek van empowerment en viering - een viering van verzet."

#5 Suriname verbeeld door Augusta en Anna Curiel

Fotograaf Augusta Curiel uit Paramaribo maakte naar schatting duizenden foto’s in de periode 1904-1937, geassisteerd door haar zus Anna. Haar foto’s geven een beeld van een periode in de geschiedenis van Suriname waarvan weinig ander beeldmateriaal bestaat. Ze was de meest toonaangevende en succesvolle fotograaf in Suriname. Het is heel uitzonderlijk dat een vrouwelijke en Surinaamse fotograaf tijdens de koloniale overheersing jarenlang die belangrijke positie vervulde.

De zussen Curiel fotografeerden bij feestelijke en officiële gelegenheden zoals de jaarlijkse feestelijkheden op het Gouvernementsplein of de ontvangst van hoogwaardigheidsbekleders. Maar ook de kermis, de markt aan de Waterkant, het werk op de plantages en in fabrieken en goudmijnen, de aankomst van Javaanse contractarbeiders en de katoenpluk, het werk van de missie en zending.

Lees hier meer over de zussen Curiel en hun fotografie

#6 DRUM Cover Girls door James Barnor

Een nieuw beeld: Afrika en haar diaspora in de jaren 1960

In de jaren 1960 fotografeerde de Ghanese fotograaf James Barnor modellen als Erlin Ibreck en Marie Hallowi, midden in een Londen dat in snel tempo veranderde. Met zijn freelance-werk voor het toonaangevende DRUM magazine – het eerste zwarte lifestyleblad van Afrika – wist hij de opkomst van een wereldwijde zwarte identiteit treffend vast te leggen.

DRUM werd in 1951 opgericht in Johannesburg onder de naam African Drum, met een focus op zogenoemde “tribale” Afrikaanse cultuur. Dit perspectief sloeg niet aan bij zwarte lezers, waarna het blad een nieuwe koers insloeg: een stedelijke en kosmopolitische benadering van het moderne Afrika. Met deze vernieuwde insteek groeide DRUM in de jaren 1950 uit tot een pan-Afrikaans tijdschrift, met ook lezers in Engeland en de VS. Fotografie speelde een cruciale rol in dit succes. De glamoureuze cover girls en sprekende beelden van het magazine hielpen een nieuw beeld van het moderne Afrika en de Afrikaanse diaspora te creëren. Al tijdens het apartheidsregime en vóór de onafhankelijkheid van veel Afrikaanse landen straalde het blad optimisme, trots en hoop uit.

Lees hier meer over de sfeer van (kleuren)fotografie vanaf de jaren 1960

Collectie Wereldmuseum Coll.nr. TM-6509-3, met dank aan het Mondriaan Fonds © Malick Sidibé, courtesy Gallery FIFTY ONE
1965, Mali. Collectie Wereldmuseum Coll.nr. TM-6509-3, met dank aan het Mondriaan Fonds © Malick Sidibé, courtesy Gallery FIFTY ONE

#7 Dansez le Twist door Malick Sidibé

Malick Sidibé was een van de meest gevierde fotografen uit Mali en een icoon in de geschiedenis van de fotografie. De jaren zestig waren overal een tijd van verandering – ook in Bamako, Mali's hoofstad, dat toen pas kort onafhankelijk was van de Franse koloniale overheersing. Met zijn voornamelijk zwart-witfoto’s legde Sidibé de energie en levenslust van de jeugd in de Malinese hoofdstad indrukwekkend vast. Zijn bekendste beelden tonen dansende koppels en vriendengroepen die volledig opgaan in de twist, een populaire Amerikaanse dans die uitgroeide tot een symbool van hoop, vrijheid en samenhorigheid.

Miniatuurkast van een fotostudio door Juan Mora Pérez
Ca.1995, Mexico

#8 Miniatuurkast van een fotostudio door Juan Mora Pérez

Deze miniatuur brengt een eerbetoon aan de fotoateliers van het begin van de vorige eeuw, waar mensen belangrijke momenten uit hun leven (zoals bruiloften) lieten vastleggen. Zorgvuldig gemaakt door maker Mora Pérez, toont het atelier meubels en decoratieve objecten zoals spiegels, sokkels, beelden, kussens en bloemen. Aan de muren hangen foto's als tijdschriftprints of visitekaartjes met bekende Mexicaanse figuren uit de cultuur en politiek.

Set van ca. 25.000 identiteitskaarten van reispassen naar Mekka, uitgegeven door en ingevuld door bestuursambtenaren in Nederlands-Indië en bestemd voor de Nederlandse consul in Djeddah (Saoedie-Arabië). (RV-A258)
1937-1939, 21 × 12,5cm

#9 Reispas naar Mekka (fotograaf onbekend)

Fotografie als een instrument van controle en toezicht 

Het Wereldmuseum bewaart 25.000 reispassen van Indonesische pelgrims die tussen 1937 en 1939 naar Mekka reisden. Voor vele Moslims is de hadj naar Mekka een spiritueel hoogtepunt. Elke pelgrim moest in de eerste helft van de twintigste eeuw na aankomst in Djedda (Saoedi-Arabië) in het Nederlandse consulaat zijn reispas tonen. Zo hield het Nederlandse koloniale bewind toezicht op wie er op bedevaart was en kon het pelgrims in nood bestaan. 

Voor die tijd, vanaf 1825, werden de reispassen in de koloniale politiek die Nederland voerde gebruikt om de hadj zoveel mogelijk te belemmeren. Door de jaarlijkse bedevaart te bemoeilijken probeerden de Nederlanders een grotere tegenstand tegen hun bewind te voorkomen. De pelgrims genoten groot religieus prestige onder de bevolking, en daarom was het koloniale bestuur bang dat zij radicale islamitische ideeën zouden verspreiden, ideeën die zij volgens de toenmalige Nederlandse opvattingen ongetwijfeld tijdens de bedevaart hadden opgedaan (Shatanawi 2009: 239 en 252).

Lees hier meer over de hadj

Tentoonstelling Made in China in Wereldmuseum Rotterdam
Phantom Landscape III – Triptych (2007) in de tentoonstelling Made in China (2024)

#10 Phantom Landscape III – Triptych door Yang Yongliang

Het leven in de stad: afschuwelijk of prachtig?

Yang Yongliang's Phantom Landscape III – Triptych lijkt op het eerste gezicht op traditionele Chinese landschapsschilderingen van inkt op papier. Eenmaal dichterbij zie je pas dat de ‘schildering’ een fotocollage is. Hij gebruikt in deze serie beelden van architectuur als penseelstreken, die van veraf gezien een schildering van een berglandschap lijken te creëren.

Het werk is dubbel: van een afstand zie je de romantische schoonheid van de natuur met haar mist en vormen van hooggebergten. Maar kom je dichterbij, dan wordt het nietsontziende tempo van de urbanisatie in hedendaags China invoelbaar. Milieuvervuiling en klimaatverandering zijn steeds groter wordende problemen. Maar doordat Yangs werken visueel ‘mooi’ zijn, gaat het om veel meer dan een kritiek op het moderne leven. In plaats daarvan heeft Yang een subtiele manier gevonden om de vraag te stellen of het leven in de stad tegelijkertijd afschuwelijk alsook prachtig kan zijn.

Lees meer over Yang Yongliang en zijn werk Phantom Landscape III – Triptych hier

BONUS: Kritiek in beeld door Hendrik Freerk Tillema

Kritische observatie van Nederlands-Indië

Geboren aan het Tjeukemeer als zoon van een dorpsonderwijzer, behaalde Hendrik Freerk Tillema (1870-1952) in 1894 zijn apothekersexamen in Groningen. Twee jaar later vertrok hij naar Semarang, Java, waar hij aan de slag ging bij de Samarangsche-Apotheek.

Naast zijn werk als apotheker raakte Tillema bekend door zijn scherpe blik op de koloniale samenleving. Hij legde een groot fotoarchief aan, waarin hij niet alleen de idyllische beelden van het zogeheten tempo doeloe vastlegde, maar ook de armoedige woonomstandigheden van de Indonesische bevolking. Zijn publicaties, rijk geïllustreerd met deze foto’s, leverden een zeldzaam kritisch geluid op over het Nederlandse koloniale beleid in het begin van de 20e eeuw.

Lees hier meer over het fotoarchief van Tillema.

In gesprek met Wereldmuseum conservator fotografie

Valeria Posada Villada: ''Het Wereldmuseum beheert een indrukwekkende fotocollectie van zo’n 700.000 werken, van 1850 tot nu – van glasnegatieven en dia’s tot albums, maquettes en textiele objecten. Als curator verdiep ik me in deze collectie en leg ik verbanden met actuele thema’s zoals herinnering, migratie, geschiedenis en verzet. Dit doe ik via tentoonstellingen, publicaties en nauwe samenwerkingen met gemeenschappen en onderzoekers.

De foto’s uit onze collectie – en die in dit artikel – bieden een open blik op de wereld, gezien door de ogen van diverse makers en verhalen. Ze tonen fotografie als een medium dat continu in gesprek is met artistieke tradities en historische momenten die ons heden hebben gevormd.''

Valeria Posada Villada
Valeria Posada Villada